Ugrás a fő tartalomra

Circle Design,avagy a világ így kerek



FEKETE JÁVORSZARVAS (Black Elk, oglala sziu)
Körök (Circles)
Ha az indián tesz valamit, mindig kör szerint teszi. Ez pedig azért történik így, mert a Világ Hatalma mindig körökben hat, és minden dolog kerek akar lenni. Hajdan, amikor népünk hatalmas és boldog volt, mindenféle hatalmunkat a szent gyűrűtől kaptuk. Amíg a gyűrű szét nem nyílt, népünk virágzott. Az eleven gyűrű kellős közepén virágzó fa magasodott; a világ négy tájékának öve sugárzott abba hatalmat. Kelet békét és fényt adott, dél meleget, nyugat esőt; észak dermesztő hideg szelei pedig erőt és kitartást adtak.
Ezt a tudást vallásunk hozta el a világ burkából.
A Világ Hatalma mindig körökben működik. Kerek az égbolt, és azt hallom, hogy a föld is kerek, mint a labda; kerekek a csillagok. A szél, amikor a legnagyobb, körben jár. A madarak körberakják fészküket, mert az ő vallásuk is az, mint a mienk. A nap körben jár feljöttében és lementében is. A hold ugyancsak, és mindegyikük kerek.
Még az évszakok is kört írnak, és mindig visszatérnek oda, ahol már jártak. Az ember élete gyermekségtől gyermekségig kör, és kör formájú minden, amiben hatalom van jelen. Sátrainkat kerekre húztuk, ahogy a madarak rakják fészküket; körbeültettük őket, nemzetünk nagy gyűrűjében. Ez a gyűrű fészkekből rakott nagy fészek volt; mindig ott raktuk, ahová a Nagy Szellem új sarjadékunk világra jöttét elrendelte. (1930) ( Kodolányi Gyula fordítása)

Amikor februárban rátaláltam a Circle Design

blogra,első örömöm az indián szövegnek szólt(ifjúkori kedvenc A létezés hálói-kötetből).Elbűvölt és megnevettetett amit ott láttam.Az ötlet(régi CD-k újrahasznosítása textilbevonattal,ezerféle
módon)több,mint rokonszenves.Azonnal elkészítettem a magam suta verzióját,lásd fent.
Mostanában szántam rá magam,hogy meg is mutassam a csoport tagjainak.Alig merem elhinni,hogy közéjük tartozhatok.

Când în februarie am găsit din întâmplare blogul Circle Design,m-am bucurat de reîntâlnirea
cu acest minunat text indian şi mi-a plăcut ideea reciclării CD-urilor folosite.Am făcut imediat versiunea mea,pe care abia acum am avut curajul să o arăt membrelor grupului.Mă simt onorată că m-au primit în cercul lor.
Semnul cercului

Aţi băgat de seamă că tot ceea ce plămădeşte indianul are formă de cerc? Aceasta pentru că Puterea Lumii lucrează întotdeauna în cercuri şi toate lucrurile tind să devină rotunde. În vremurile străvechi, când eram un popor vânjos şi fericit, întreaga noastră putere ne venea de la inelul preasfânt al triburilor şi, atâta vreme cât inelul a rămas întreg, triburile noastre au dus o viaţă înfloritoare. Copacul înflorit se afla în mijlocul viu al inelului şi era hrănit de cercul celor patru sferturi. Răsăritul aducea pacea şi lumina, miazăziua - căldura, apusul - ploaia, iar miazănoaptea, cu vântul ei aprig şi îngheţat, dăruia putere şi tărie. Tot ceea ce înfăptuieşte Puterea Lumii are forma unui cerc. Cercul e rotund şi am auzit că şi Pământul e rotund ca o minge şi asemenea sunt şi stelele. Vântul, cu puterea lui dezlănţuită, stârneşte vârtejuri. Păsările îşi clădesc cuiburile în formă de cerc, pentru că ele au aceeaşi credinţă ca şi noi. Soarele se înalţă şi coboară din nou, scriind un cerc pe cer. La fel urcă şi coboară luna şi amândoi sunt rotunzi.
Şi anotimpurile se schimbă în cercuri şi întotdeauna se întorc în locul de unde au purces. Viaţa omului e un cerc, de la copilărie la copilărie şi aşa e oriunde se mişcă o putere. Corturile noastre erau rotunde, precum cuiburile păsărilor şi erau înălţate întotdeauna în cerc, asemenea inelului triburilor - un cuib al multor cuiburi în care Marele Spirit hotărâse că trebuie să ne creştem şi să ne ocrotim copiii."

(Fragment din autobiografia căpeteniei Hekapa Sapa sau Black Elk - Elan Negru, născut în 1863; publicat în ziarul Omaha Times, 5 iunie 1940)



Megjegyzések

Petit Patch üzenete…
Minunate primele publicatii pe blogul tau!
Te rog frumos sa scrii la fiecare articol macar câteva cuvinte în limba româna sa înteleg si eu ce ai povestit! Eu traduc pe blogul meu în limba româna , pentru peticele, toate articolele care sânt destinate lor (sau le spun direct pe grup despre ce am scris, sa înteleaga toate).
Eu o cunosc bine pe Anna Dolany, e o prietena de mai bine de 20 de ani , a fost aici la mine si eu la ea la Debretin! Longue vie à ton blog et plein de créations originales inspirées du folklore roumain et hongrois! J'aime les deux!
Smaranda
katafolt üzenete…
Merci,Smaranda!Voi încerca de acum încolo să traduc dacă nu chiar tot, măcar esenţialul.Abia am început,dar sper să iasă bine.Îţi mulţumesc mult pentru încurajare!
Kati

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Bigger

 Legyen végre bejegyzés is szegény, elhanyagolt blogomban! Csak röviden, mert idő, az nincs: született egy nagyobb bébitakaró. 93 x 128 cm ( a tőlem megszokott 80 x 110) Lesznek még ilyen nagyobbak, mi több, mostantól ez a méret is rendelhető. Több kép, ár a boltban. În sfîrşit o însemnare pe blogul meu părăsit! S-a născut un model nou: un baby quilt mai mare,de 93 x 128 cm ( modelul obişnuit are 80 x 110 cm). Vor mai fi şi altele, mai mult, de acum  şi această mărime se poate comanda. Mai multe poze şi preţ în magazin.

Sajtó-interviu :) II

Interjúk hete van , úgy lehet :) E săptămâna interviurilor , se pare :) 

Inextex Kaposvár

Már két napja hazajöttem Kaposvárról,idő és fényképek hiányában nem sokat tudok mesélni és mutatni.Nagyon jó volt,bár nagyon fárasztó is. A konferencia egyik legemlékezetesebb pillanata számomra Ardai Ildikó előadása volt a székely festékes szőnyegekről.Megtaláltam azt a videót,amelynek részletei az előadást kísérték. Remélem,később majd fogok tudni mutatni fotókat a kiállításról is.Én nem fotóztam,de valahogy jobb is volt így:sokkal jobban meg tudtam figyelni mindent és ami tetszett,azt jó mélyen bevéstem. M-am întors duminica de la Kaposvár,în lipsă de timp şi fotografii nu pot să povestesc şi să arăt prea multe.Una dintre cele mai interesante momente pentru mine de la conferinţă a fost prezentarea artistei Ardai Ildikó despre covoarele secuieşti. Am găsit videoul care ilustra prezentarea. Sper ca mai tîrziu să vă pot arăta şi poze de la expoziţie.Eu nu am făcut nici o poză,din păcate,dar poate că era mai bine aşa fiindcă m-am uitat îndelungat la tot ce m-a interesat şi am reuşi